GRATIS SPROGHJÆLP TIL NYSTARTEDE VIRKSOMHEDER

Kasper Nøraa, Ordkraft Kommunikation
Af Kasper Nøraa
Share on facebook
Share on linkedin

Jensen’s Bøfhus. Et skoleeksempel på, hvor galt det kan gå, når man bruger apostrof forkert. I årevis har navnet vakt alt fra harme til latter. Fejlen er nu blevet rettet på samtlige af restaurantens skilte, medarbejderuniformer og menukort. Men spørgsmålet om, hvordan i alverden en så stor restaurantkæde kan stave sit navn forkert, eksisterer stadig.

Forklaringen er formentlig simpel. For det første har Jensens Bøfhus jo ikke altid været en stor kæde, og ved virksomhedens fødsel, har man ikke prioriteret at få en sprognørd til at kaste et blik på navnet.

For det andet, så er det desværre en ret udbredt fejl at sætte genitivapostrof før -s. At fejlen er så udbredt, som den er, kan skyldes den stigende indflydelse fra engelsk, men som skruen uden ende, så er det, at flere og flere laver fejlen, også med til at udbrede den yderligere.

Den onde cirkel vil vi gerne være med til at bryde!

Vi tilbyder derfor nystartede virksomheder en gratis sproglig konsultation, hvor vi gennemgår firmanavnet for stavefejl, så du ikke skal bruge en formue på at få rettet navnet på alle firmabilerne, visitkortene, skiltene og medarbejderuniformerne om et par år.

Del opslaget, og tag en ven der kunne bruge vores hjælp – både for deres skyld, men også for grammatikkens!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *